Macbeth


opera két felvonásban olasz nyelven magyar feliratozással

Zeneszerző: Giuseppe Verdi

Vezényel: Oberfrank Péter

Rendező: Gulyás Dénes

Bemutató: 2017.03. 3.

Nagyszínház

Díszlettervező: Túri Erzsébet

Jelmeztervező: Velich Rita

Korrepetitor: Horváth Judit

Mozgókép: Solymos Tamás

Rendezőasszisztens: Kiss Hédi

Ügyelő: Háber László


Szereposztás

Közreműködik a Pannon Filharmonikusok és a Pécsi Nemzeti Színház Énekkara.

Olasz nyelven, magyar felirattal

 

A Macbeth Shakespeare egyik legsötétebb, legvéresebb drámája, mely a gátlástalan hatalomvágy mindent elsöprő térnyerését mutatja be. Az opera szinte pontosan követi az eredeti cselekményt, végigkísérve Macbethet, a győztes hadvezért azon a véres úton, mely a boszorkányok jóslatától a trón megszerzésén és annak bármilyen eszközzel való megtartásán át a szükségszerű elbukásig vezet. 

 

Verdi elkötelezett csodálója volt Shakespeare zsenialitásának, ám ma már nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy operái drámai kifejezőerőben felérnek csodált elődjéhez. A Macbethben – Shakespeare-hez hasonlóan – „a darabban lévő drámát kívánta hangsúlyozni… minden erejével azon volt, hogy megközelítse a félelem és részvét shakespeare-i jellegét. Verdi majdnem teljesen szakított az olasz opera bevett fordulataival. Még szép énekre sem vágyott a Macbethben. Azt akarta, hogy az ének a szituációt szolgálja, hogy az énekesek a bensőjükben dúló vihart és lelki feszültséget fejezzék ki hangjukkal. Ilyesmire addig nem volt példa. Arról van szó tehát, hogy Verdi a maga módján a zenedráma irányába haladt.” /Harold C. Schonberg zenekritikus/

 

Bemutatónkkal szinte napra pontosan egyidőben lesz 170 éve, hogy a közönség először hallhatta Verdi remekét Firenzében. 


A pécsi operatársulat Gulyás Dénes irányításával újabb Verdi-Shakespeare bemutatóval áll közönsége elé. Míg a Falstaffból az ősz mester bölcs, mély humánummal átszőtt hattyúdal vígoperát komponált, az ifjú, energiáktól duzzadó Verdi a belcanto operák sablonjaiból új utakat keresve nyúlt e sötét vérdrámához. Az Attilában és a Nabuccóban megérlelt eszközöket, tovább csiszolja, gazdagítja. A drámai koloratúra hősnő szerepe bővül egy a Donizetti-, Bellini-operákból megismert őrülés-látomás jelenettel, a kórus, komoly kihívást jelentő izgalmas feladatokban mutathatja meg magát. Kocsár Balázs, Magyar Állami Operaház zeneigazgatója
 

Galéria

  • 2017. 05. 10. | 15:00

  • 2017. 05. 9. | 19:00

  • 2017. 04. 27. | 19:00

  • 2017. 04. 21. | 19:00

  • 2017. 04. 20. | 19:00

  • 2017. 04. 19. | 19:00

  • 2017. 04. 2. | 19:00

  • 2017. 04. 1. | 19:00

  • 2017. 03. 29. | 19:00

  • 2017. 03. 28. | 19:00

  • 2017. 03. 16. | 19:00

  • 2017. 03. 5. | 17:00

  • 2017. 03. 4. | 19:00

  • 2017. 03. 3. | 19:00